W sierpniu 2017 r przez dwa tygodnie uczestniczyłam w kursie języka angielskiego dla nauczycieli w Wielkiej Brytanii w ramach projektu dofinansowanego z Funduszy Europejskich, którego celem jest wyposażenie kadry nauczycielskiej w kompetencje językowe, umożliwienie dostępu do narzędzi i programów wspierających proces kształcenia oraz zwiększenie umiejętności metodycznych i  warsztatowych nauczycieli.

Mój kurs trwał od 20 sierpnia do 1 września na Uniwersytecie Kent w Canterbury. Organizatorem była szkoła Pilgrims. Zajęcia odbywały się budynkach Campusu, oddalonych ok. 40 minut spacerem od centrum miasta. Tutaj też byliśmy zakwaterowani – w jednym, dwukondygnacyjnym budynku akademika mieściło się 6 jednoosobowych  pokoi dla każdego studenta, duża dobrze wyposażona kuchnia i 2 łazienki. Na terenie Campusu znajdowało się wiele też barów i restauracji, sklepy, centra sportu, biblioteka.

Zajęcia rozpoczynały się o 9.00 i trwały do 15.30 z godzinną przerwą na lunch. Po południu chętni mogli brać udział w dodatkowych zajęciach metodycznych, zaś wieczorem po kolacji organizatorzy proponowali wieczorny program zajęć – warsztaty taneczne, sportowe, poetyckie.

Program towarzyszący obejmował wycieczki po okolicy – zwiedzanie Canterbury z przepiękną gotycką katedrą – siedzibą najstarszego arcybiskupstwa w UK, rejs łódkami, wycieczki rowerowe nad Morze Północne do Whitstable, do Chilham – urokliwego miasteczka stanowiącego scenerię do serialu Poirot czy na białe klify w Broadstairs. W weekend spędziłam w Londynie odległym o ok. 1,5 godzimy autobusem linii National Express.  `

W mojej grupie było 6 nauczycieli – 4 Węgrów i 1 Włoszka. Program kursu obejmował:

  • Revisiting and building up lexical & grammatical areas, especially those which cause difficulties
  • Work on English phonology including sounds, stress, rhythm and intonation
  • A look at socio-cultural aspects of English and how changes in culture influence changes in the language
  • Studying English through authentic materials, e.g. newspaper articles, TV programmes, etc.
  • Using online resources
  • Building confidence in listening to spoken English, including a wide variety of accents
  • Building fluency and confidence in spoken English
  • Learning aspects of English that are traditionally „untaught”
  • Language clinic’ in which you can ask questions and have your mistakes corrected
  • Projects in the English-speaking environment (if the group wishes to do so

 Poznałam bardzo dużo ciekawych metod pracy na lekcjach, które można stosować nie tylko na zajęciach języka angielskiego lecz również na innych przedmiotach.  W tym samym czasie w szkole Pilgrims odbywały się kursy dla nauczycieli anglistów oraz zajęcia z kultury i historii Wielkiej Brytanii skierowane również do nauczycieli języka angielskiego. Wszyscy spotykaliśmy się na zajęciach popołudniowych lub wieczornych, na wycieczkach fakultatywnych czy w czasie wolnym.

Udział w kursie to bardzo cenne doświadczenie językowe ale również możliwość poznania nauczycieli z różnych stron Europy, okazja do wymiany doświadczeń edukacyjnych, poglądów, poszukiwania wspólnych rozwiązań. Mimo różnych miejsc w których żyjemy i pracujemy mieliśmy wspólny cel i łatwo znajdowaliśmy wspólne tematy do rozmów- jak to nauczyciele. Gorąco polecam każdemu z Was!

Bogumiła Niegolewska